Forside Formel 1 Toto Wolff er klar i spyttet: Her er de store...

Toto Wolff er klar i spyttet: Her er de store ændringer, som Mercedes står foran

Toto Wolff er klar i spyttet: Her er de store ændringer, som Mercedes står foran
Foto: Jay Hirano Photography / Shutterstock.com

Mercedes forbereder et markant kursskifte i Formel 1, og Toto Wolff lægger ikke skjul på, at store ændringer er på vej.

Lige nu læser andre

Toto Wolff har åbnet op for en markant ændring i Mercedes’ rolle som motorleverandør i Formel 1.

Den tyske bilgigant ser frem mod 2026 og overvejer nu at reducere antallet af teams, der skal modtage deres motorer.

Fire teams er for mange ifølge Mercedes

I dag leverer Mercedes motorer til fire hold: McLaren, Williams, Alpine og deres eget fabriksteam.

Det betyder, at otte biler på gridden i 2025 vil være drevet af Mercedes-motorer.

Det gør Mercedes til den mest udbredte motorleverandør i feltet, men det billede kan være på vej til at ændre sig.

Læs også

Strategien skal justeres inden 2026

I podcasten Beyond the Grid forklarede Toto Wolff, at både han og Mercedes’ øverste direktør, Ola Källenius, ønsker en mere fokuseret tilgang.

Læs Også: Viktor Axelsen deler trist meddelelse

De ser nu mod en fremtid, hvor Mercedes kun leverer motorer til to eller tre teams.

Det skriver Racingnews365.

Nye regler kræver tilpasning

De tekniske reguleringer i Formel 1 ændrer sig markant i 2026, hvilket stiller nye krav til motorproducenterne.

Læs også

Ifølge Wolff er det nødvendigt at vurdere, hvor komplekse de kommende regler bliver, og hvilke muligheder de giver for teknologisk udvikling, når man har færre forpligtelser.

Logistikken bliver en afgørende faktor

Med fire teams under vingerne skal Mercedes i dag producere 16 nye motorer frem mod sæsonstarten i Australien i 2026.

Det er en betydelig opgave, både hvad angår produktion og logistik.

Andre producenter har en enklere opgave

Toto Wolff pegede på, at Honda, som kun leverer til Aston Martin, står over for en langt mere overskuelig proces.

Ifølge Wolff kan Honda nøjes med fire eller fem motorer, hvilket giver kortere leveringstider og mere fleksible produktionsplaner.

Læs også

Fremtiden peger på færre samarbejder

Wolff lagde ikke skjul på, at Mercedes’ nuværende model ikke er bæredygtig på længere sigt.

Antallet af kundeteams skal reduceres, hvilket kan betyde en bedre balance mellem udvikling, levering og performance.

Færre teams giver større fokus

Ved at begrænse antallet af partnere vil Mercedes kunne koncentrere sine ressourcer om færre projekter.

Det kan styrke både pålideligheden og det sportslige niveau hos de teams, som fortsat samarbejder med fabrikken.

Læs også: Jonas Vingegaard mangler kun én Grand Tour: Nu får han en advarsel

Læs også

Ads by MGDK