Mest læste i dag
Formel 1, sportens kronjuvel, står over for en alvorlig udfordring, ifølge et nyligt studie foretaget af det uafhængige britiske analysebureau Buzzradar.
Siden Liberty Media overtog styringen af sporten fra den aldrende Bernie Ecclestone i 2017 og begyndte at omfavne internettets magt, har Formel 1 oplevet en eksplosiv vækst i interesse fra unge og nye fans, hjulpet på vej af Netflix-serien 'Drive to Survive'.
Det skriver Ekstra Bladet.
Buzzradars rapport, som er baseret på en omfattende analyse af Formel 1's sociale medier, konkluderer, at Red Bulls suverænitet i den nuværende sæson har en negativ indvirkning på sportens popularitet.
"Data viser, at hvis en kører og et team bliver ved med at dominere F1, vil det miste meget af det nye publikum, som blev vundet i Liberty-æraen", lyder meldingen.
Analysen peger på Max Verstappens og Red Bulls dominans som den primære årsag til dette fald i entusiasme, da fans føler, at løbenes udfald er forudsigelige og ensformige.
Dog er der også positive elementer at bemærke, da online-diskussionerne om Formel 1 viser en utrolig passion blandt fans.
Tidligere har sportens fanbase primært været fokuseret på tekniske og faktuelle aspekter, hvilket har resulteret i neutrale samtaler. Men den seneste popularitetsvækst for både hold og kørere har ført til mere nuancerede og passionerede debatter.
Siden 2017 har Formel 1 været den hurtigst voksende store sportsgren på sociale medier. Det er dog værd at bemærke, at Buzzradars undersøgelse primært baserede sig på den amerikanske dominerede platform X.
F1 hævder, at dens vækst på platforme som Facebook, Instagram og TikTok er 800 procent større end Buzzradars analyse antyder.
Formel 1 har i løbet af årene fokuseret på at udvide sin tilstedeværelse i det amerikanske marked, hvilket kan indikere, at amerikanerne måske ikke er så begejstrede for sporten, når de opdager, at virkeligheden ikke er lige så dramatisk som i 'Drive to Survive'.