Formel 1 er dyrt at være med i - både som hold og som kører. Men det også dyrt at være vært på de baner, der køres på, da der betales mange millioner, for at få feltet forbi.
Det er ingen hemmelig, at Formel 1 er attraktivt. Derfor kan Formel 1 også skabe millioner af kroner i omsætning, hvis det kommer forbi et i bestemt land.
LÆS OGSÅ: Tragisk: Flere døde under fodboldkamp
I 2022 lyder baneindtægterne alene på 700 millioner dollars, hvilket svarer til cirka 4,6 milliarder kroner ifølge RacingNews365.
Nogle lande står for mere af indtægten end andre. Qatar betaler for eksempel fra 2023 og 10 år frem 363 millioner kroner om året, for at Formel 1-stjernerne kommer forbi.
Det samme gør et andet stenrigt land, nemlig Saudi Arabien. De betaler dog indtil videre kun til 2025.
Ikoniske steder som Monza, Monaco og Silverstone skal af med meget mindre. De skal slippe henholdsvis 165 millioner kroner, 100 millioner kroner og 165 millioner kroner.
Forklaringen skal findes i, at de olierige lande prøver aggressivt at fremstå interessant overfor turisme, selvom landene har tendenser til undertrykkelse af menneskerettigheder.
Det ved Formel 1, og derfor kan de trække mange flere millioner ud af eksempelvis Qatar og Saudi Arabien.
Bahrain, hvor sæsonen starter den 18. marts, betaler 297 millioner for at være med i det fine selskab.